Boot verlichting is erg belangrijk. Niet alleen voor de veiligheid van de stuurleden, maar ook omdat de ANWB Boten beboet die niet de juiste verlichting voor hun soort boot hebben. Tijdens het varen op een zonnige dag is natuurlijk geen verlichting nodig. Pas in de schemer en in de nacht wordt boot verlichting noodzakelijk. De verlichting die zeilboten en motorboten gebruiken zijn over het algemeen niet hetzelfde. Ook is de grootte van de boten belangrijk. Voor schepen kleiner dan zeven meter en open zeilbootjes gelden andere regels dan voor grotere boten. Al deze regels dienen er natuurlijk toe om de veiligheid van stuurleden en andere opvarenden zo goed mogelijk te garanderen door middel van het zoveel mogelijk vergroten van hun zichtbaarheid. Verlichting waarover zowel motor- als zeilboten beschikken, is boordverlichting. Boordverlichting is een groen licht aan stuurboord (rechts) en een rood licht aan bakboord. Vaak zijn het afzonderlijke lichten aan beide zijden van de boot maar ze kunnen ook in één lamp gecombineerd worden in het midden van het dek. Dan is er het toplicht. Dit is een wit licht dat midscheeps is geplaatst en ononderbroken moet schijnen. Toplichten worden alleen gebruikt door motorboten en zeilboten met motor. Zeilboten zonder motor hebben het over het algemeen niet. Vervolgens is er het heklicht. Dit is een wit licht dat tijdens het duister ononderbroken aan moet staan en dat zo dicht mogelijk bij de achterkant van de boot geplaatst moet zijn. Het ankerlicht is ook een wit licht en moet aan staan wanneer men ten anker is gegaan. Tevens moet het uiteraard zo hoog mogelijk op de boot zichtbaar zijn. Momenteel gaat de boot verlichtingsindustrie een revolutie door. De traditionele gloeilampen worden alom vervangen door LED lichten omdat deze milieuvriendelijker zijn en langer meegaan.

(Visited 43 times, 1 visits today)